Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Slovenské malé lietadlá sú na vzostupe

06.11.2011 | Dominik Orfánus | © 2011 TREND Holding

Na Slovensku sú viacerí etablovaní výrobcovia lietadiel, väčšina z nich chystá nové projekty

Na Slovensku vyrastá letecký priemysel. Jeho podhubie vzniklo z leteckých nadšencov, ktorí vášni podľahli natoľko, že začali vyrábať lietadlá doslova na kolene. Podarilo sa im prežiť a dnes slovenské stroje lietajú po celom svete. Aj keď nemajú tradíciu akú má napríklad letecké konštruktérstvo v Čechách – o mestách ako Kunovice či Vodochody sa hovorí, že tam majú ľudia lietadlá v garážach namiesto áut - Slovákom sa darí predávať aj v ťažkých časoch.

Najväčší rastú

Najväčším výrobcom je prievidzský Aerospool, ktorý vyrába ľahké športové lietadlo Dynamic. Firma, ktorá zamestnáva sto ľudí, tento rok predá do celého sveta 50 lietadiel. „Maximum sme mali v roku 2008 – 85 kusov,“ hovorí jeden z konateľov Ján Hrabovský. V budúcom roku chcú vyrobiť okolo 60 lietadiel a to najmä vďaka novým trhom ako je Čína a USA. Čína je pre malé športové lietadlá obrovský trh, ktorý bude zaujímavý najmä po otvorení vzdušného priestoru pre súkromné lety od januára 2012. Napríklad v Rusku nižší vzdušný priestor otvorili tento rok – dovtedy všetky prelety schvaľovala armáda. Solventní Rusi už začali vo veľkom nakupovať letecké školenia a lietadlá.

Lietadlá Dynamic by mali v Číne aj zostavovať. Zo slovenských dielov skladajú toto lietadlo v Brazílii a od tohto roka aj v Rusku. V Prievidzi pracujú na vývoji štvormiestneho Dynamicu, ktorý sa odlepí od zeme budúci rok. Okrem športových motorových lietadiel sa v Prievidzi robia aj vetrone nemeckej značky Schempp-Hirth, ktoré v Nemecku dostávajú iba techniku a finalizujú sa.

J. Hrabovský hovorí, že výhľad do budúcnosti roky sa odhaduje ťažko. Ešte minulé roky ťahalo dopyt a výrobu letecké „šrotovné“. V Dánsku bola do konca roka 2009 nulová DPH na malé lietadlá, takisto ako na potraviny či plienky. Preto si tu lietadlá registrovali ľudia z celého sveta. Keď sa dopočuli, že sadzba končí od roku 2010 a teda už sa nikde v EÚ nebude dať kúpiť lietadlo s nulovou daňou, začali masívne objednávky. Biznis išiel naplno až do konca roka 2009, keďže nulovú daň mal každý kupec, ktorý lietadlo zaplatil pred rokom 2010. Dopyt po Dynamicoch ovplyvní aj nová certifikačná kategória lietadiel Light sport aircraft, ktorá by Dynamicu mohla umožniť zvýšenie vzletovej hmotnosti a teda aj lepšiu ponukovú výbavu. To oceňujú najmä aertokluby a letecké školy.

Tradiční sa držia

Medzi tradičných výrobcov lietadiel na Slovensku patrí aj nitriansky Aeropro a prešovský Tomark. Dvadsiatka pracovníkov v Nitre vyrába hornoplošníky Eurofox firmy Aeropro. Tento rok ich vyrobia približne 25 kusov. Predaje smerujú do celého sveta, ale najmä do USA. Podobne ako Aerospool, aj v Nitre pracujú na novom type lietadla. Jeden z konateľov Ján Ivančík hovorí, že vlietnuť by mal o dva roky, ale viac o projekte nechce prezradiť.

Najmladším výrobcom športových lietadiel je prešovský Tomark. Za tri roky predala firma 25 lietadiel typu Viper SD-4. Najlepsie sa jej darilo v roku 2009, kedy predala deväť kusov. Ako hovorí ekonomicko-obchodný riaditeľ Tomarku Daniel Tomko, v najbližších rokoch sa chcú sústrediť najmä na vstup na ďalšie trhy. Momentálne zamestnáva Tomark 32 ľudí, v roku 2008 to bolo 25.

Dvaja žraloci

Prvých pár kusov má predaných aj najnovšia pýcha slovenskej avioniky – senický Shark. Vznikol po páde najväčšieho slovenského výrobcu leteckých komponentov Comp-let na začiatku roku 2009. Toho položil na kolená behom pár mesiacov jeho jediný odberateľ – rakúsky výrobca športových lietadiel Diamond, ktorý v reakcii na krízu stornoval všetky objednávky. Comp-let po strate hlavného odberateľa prešiel ho hibernácie – zastavil produkciu a prepustil všetkých zamestnancov. Zakladateľa Comp-letu Vladimíra Pekára to posunulo k dotiahnutiu svojho sna – vlastného lietadla Shark, na ktorom popri podnikaní pracoval od roku 2006.

Našiel investorov a do polroka po páde Comp-letu bolo lietadlo vo vzduchu. Tento rok dodáva do zahraničia prvé kusy. V budúcom roku ich chce vyrobiť okolo 50. Vďaka tandemovému sedeniu je Shark podľa V. Pekára najrýchlejším ultraľahkým lietadlom vo svojej triede na svete. „Už pri testoch sme pokorili rekord, ktorý oficiálne stále drží český VL-3,“ nešetrí hrdosťou otec lietadla. Tandemové sedenie, manévrovateľnosť, rýchlosť a joystick namiesto páky priťahuje k Sharku najmä bývalých vojenských pilotov. Aj preto išiel prvý Shark do rúk veterána vo Francúzsku. Ak bude mať Shark úspech na trhu, V. Pekár plánuje oživiť Comp-let, ktorý by mal zabezpečovať výrobu. O predaj sa bude starať firma Shark.aero, ktorá v súčasnosti zabezpečuje vývoj a predaj lietadla.

Na Slovensku vzniklo aj ďalšie lietadlo s menom Shark, dokonca s podobným smerovým krídlom ako senický model. Jeho konštruktér František Šustek hovorí, že koncept pod týmto názvom vznikol ešte v roku 2005. Lietadlo sa po prekonaní byrokratických „polien“ podarilo dostať na letecké testy až tento rok. Piešťanský Shark je štvormiestne dvojmotorové lietadlo s veľkým kufrom, ale aj slušnou rýchlosťou. F. Šustek konštruoval lietadlo na základe 17-ročných skúseností z výroby lietajúcich akrobatických modelov lietadiel. V menšom tak vycibril mnohé dizajnové špeciality ešte predtým, ako začal so spolupracovníkmi skladať skutočného Sharka.

Hovorí, že si vie predstaviť spoluprácu so senickým Sharkom: „V. Pekár mal rozsiahlu výrobu leteckých komponentov, to určite vieme využiť, keď spustíme sériovú výrobu.“ S V. Pekárom majú ešte pár vrások spoločných. Aj F. Šustek musel nájsť pre svojho Sharka investora, aj keď vývoj financoval z úspor. A certifikáciu lietadla plánuje F. Šustek pre prílišnú slovenskú byrokraciu v zahraničí – napríklad v Nemecku, Francúzsku či Taliansku. V. Pekár pracuje na českej a nemeckej.

Foto - Maňo Štrauch

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1 Diskusia

Tagy: aerolínie

Nástroje

  • Nahor
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1 Diskusia

Tagy